På tur i skogen med strikka klede på

God morgen. Tenk eg hr svak sol i nakken her eg sitter. I dag blir ein ok dag, ser det ut for. Vi får nyte dei dagene vi får. På langtidsvarselet for nokre dager siden, skulle det bli til nermet sommer fra den 9. Men no har dei ombestemt seg. Den 9. blir fin men så begynner det å reggne att. Ja ja det kan vel snu igjen. Nei ikkje meir ver prat no. 

Tenkte eg skulle vise frem dei siste bilda eg skal vise fra oppholdet mitt østafor. vi hadde ein tur i skogen med strikka kleda på. For å prøve å få noen fine bilder. Eg knipsa i veg med kameraet deira. Vart visst ikkje så mange fine bilder. Men noen. Først eit bilde av Monika med  eit skjørt eg designa og lagde til ho for eit år siden og den siste jakka som ho fikk til bursdagen i år

Skjørtet har viking inspirert flette mønster. Er strikka i eit tjukt garn. Kom ikkje heilt til sin rett. Jakka er strikket i dobbel baby merino fra Drops etter ei oppskrift derifra. 

Ikkje heilt god fotograf. Var meningen å få med skikkelig  boleroen som Monika har hekla seg. Og Trym har diverse strikka klede. Det er mange stubber inne i skogen. Gøy å hoppe fra dem. Lua han har på er ei eg komponert i fjor vår. Da vart den litt for stor. Men i år passer den. 

Momo hadde ikkje på seg strikka klede, så ho  måtte slenge eit sjal over skuldrene. Det er hekla. så det er ikkje min produksjon nei. Trym likte seg når han kunne springe på stien og få mammaen til å springe også. Han ba aldri momo om å springe. Så han forstod nok at det kunne ikkje ho klare. 

I går strikket eg på  ei jakkebestilling eg har. Men skal rekke  opp att alt i dag. Eg prøvde å gjere om oppskrifta,  fordi eg  bruker tynnere garn. Men den ble for stor. Så eg tror rett og slett at eg bruker den største størrelsen som er opp gitt og bare reduserer lengden. Lettere med fellingene også  da. Så strikket eg ferdig eit plagg og begynte på trådfestinga. 

Ga meg etter å ha holdt på i  over ein time. Tror eg er komen ein tredjedel. Jaja, sånn blir  det når ein ikkje fester etter kvart. 

Formen er litt bedre i dag. Sjølv om der er noe rusk i systemet. Både av ein forkjølelse som det ikkje blir noko av og gikta som blomstrer lit. Men det får vi ikkje bry oss med. Siden det er så fint ver, får eg sykkle til sentrum og handle og gjøre noen andre ærender tenker eg. Godt å komme seg ut. Er ikkje verandatemp vil eg tro. No er klokka så mye at det er vel på tide å kle seg eller kva . HA ein skjønn dag. 

#strikkajakke, #strikkaskjørt. #viking inspirert skjørt #strikkabukse #strikkalue #hekla bolero #hekla sjal #trådfesting #designerlue

23 kommentarer

venkesstrikk

05.06.2015 kl.09:35

Mye fint handarbeid her. Blir litt prøving og feiling når en skal gjøre om på oppskriften. Været er brukbart her også i dag, men helga ser ut til å bli regnfull. Kjedelig, men en får gjøre det beste ut av det. God helg:)

gretashobby

05.06.2015 kl.09:44

venkesstrikk: Ja her var litt av kvart :): Blir det. Så no satser eg på at xxl blir ein passende m. Det er lov å håpe. Ser det ganske fort på denne oppskrifta da. vi får nyte dei godversdagene vi har ja. Ikkje anna å gjere. Nyt helgen uansett ver.

Liv T gjesdal

05.06.2015 kl.10:04

Hei.Må bare få skryte av flotte bilder med flotte strikkeplagg og hekleplagg.Eg er imponert.Idag skal jeg på stoppen er en stund siden sist ,Blir koselig å treffe englene igjen.Ellers blir det båre tull med meg om dagene får strikket lite men planlegger hva nytt jeg kan begynne på.Kneet mitt har vært ganske greit har ikke tatt smertestillende på snart 2 uker,Ser ut som sola kan komme litt frem idag så nå må en bare benytte seg av den så godt en kan,Håper du får en fine dag ønsker deg det,goe klem

gretashobby

05.06.2015 kl.10:11

Liv T gjesdal: Takk for det. Kos deg på stoppen. Det blir nok kjekt ja. Man må jo planlegge litt også da. Du får nok strikket nok. Ein får gjøre det ein har lyst til. Det blir best. I dag bare soser eg og kommer ikkje igang med noe. Men kva så.
Så bra da, det høres veldig deiligt ut.
Ja sola kommer og går litt her også. deilig når den viser seg. Vi er ikkje bortskjemd med det. AHdde det bare vart. Takk det samme til deg, kjære deg

Ellbjørg Skinderhaug

05.06.2015 kl.10:16

Fin" " feriebildeserie"

Noen ganger vil det seg ikke når vi forandrer oppskrifter-- tvi- tvi.😡😡da er det bare å starte på nytt .

Lillemor

05.06.2015 kl.11:14

Hei kjære du :-) Det er damen som virkelig kan strikke, du skulle strikket modeller for kataloger. Søsteren min vil gjerne strikke den lange jakken, hun har mønster og garn har vi vært og kjøpt nå :-) Den blir off white, det passer jo til alt jeg har av klær ellers. Nå kommer vaskehjelpen vår, så dette ble en kort kommentar, men jeg vil ønske deg en riktig god helg, ta vare på kroppen din og kos deg. Klemmer fra atter en sommerdag, 16 grader allerede :-D

mimouna

05.06.2015 kl.12:16

Flott familie på skogstur. :)

Ikke alltid like lett å få gode bilder av strikkeplagg når den som har det på er i aktvitet, men her var det jo litt vi kjenner igjen fra tidligere. Kjekt å se det i bruk.

Håper bestillingen din vil samarbeide denne gangen, ikke alltid det er like enkelt å få det til å stemme når man må regne om.

Det er SOL her også i dag, vi får nyte den mens den er her. Så får du ta trådfesten din i kveld. Kanskje kroppen også blir litt snillere når den får et glimt av sommer?

God fredag, og klem fra meg.

gretashobby

05.06.2015 kl.12:26

Ellbjørg Skinderhaug: Takk. Nei, det er sant. Tror det skulle bli rett, rekna og rekna. Men håper det går greit som eg ahr tenkt no. får sjå. Skal hvertfall starte på det om litt.

gretashobby

05.06.2015 kl.12:30

Lillemor: Hei kjære deg og. Tusen takk. Nei, det ahr eg ikkje lyst til. Da får eg tilsendt garn og mønster og veit ikkje korleis det skal sjå ut. Eg og mønstre er ikkje alltid venner. M¨å ofte ta ein eigen vri, fordi eg ikkje skjønner bæret.
Så gøy da. Kjøpte dere originalgarnet da? Skal ho strikke med flette på?
Det er noen som har det ja. Sa til T at no måtte golva få seg ein skikkelig vask her. Så vaskehjelpa mi får kjørt seg i helga. hehe. God helg til deg også.
Vi har faktisk fint ver vi og. Til og fra sol, 17g, så det er mye bedre enn vi var lovet. HAdde det bare vart. Nyt helgen min venn

gretashobby

05.06.2015 kl.12:32

mimouna: NEi det er hvertfall heilt sant. Ja alt er jo vist før bortsett fra boleroen til Monika da. Og sjalet hennes.
Ja det håper eg også. Eg satser på å bruke den største størrelsen og håper det da blir M.
Ja sola har alle rede blitt nytt. HAr vore i sentrum og handla og vore på apoteket. Deilig å kunne sykkle uten regnklede.
Jo den blir nok det. Men den lille virusen bryr seg ikkje om det. Men har det ikkje så verst i dag. God fredag til deg og vennen. Kjempeklem fra meg

Trulte H

05.06.2015 kl.12:39

Så fint sett som datteren har. Nydelig var også den hekla boleroen. Masse flotte håndarbeidsprodukter på tur i skogen den dagen der.

Festing av tråder er noe herk, jeg har noe trådfesting til i morgen under fotballkampe på tv6 Mesterliga finale. Det syns jeg er kjedelig så da passer det å sitte i stolen som en mulvarp med trådfesting.

Uff kjedelig med kropper som har litt rusk i forgasseren. Håper det går bedre for deg hvis det blir litt varmere. Her går det også på gikt og tett pust fortiden. Men det må jo bare gå, man for trøste seg med litt strikking og en god lydbok.

Tone

05.06.2015 kl.12:43

Nydelige bilder i flotte strikkaplagg. Du er virkelig flink. Du har maaange tråder å feste, ja. :) Og begynner man med egetdesign og omgjøring på mønster....kan det lett bli en del opprekk :). Men det er jo så fint også, å lage noe helt eget. :)

gretashobby

05.06.2015 kl.12:48

Trulte H: Ja dei passa faktisk sammen og det var ikkje tiltenkt ein gong. Ja den vart skikkelig fin. Ja det vart slik. Ein kjekke tur var det og.
Ja det er virkelig noe herk. Dere har fult opp med fotball kanaler skjønner eg. T bryr seg ikkje så mye om det lengre som han gjorde. Veldig greit å feste tråder tilfotball ja. Verre viss ein virkelig skal sjå noe på tv. For når eg fester tråder, må eg sjå kva eg gjer.
Ja det er det, som er det no bare. Får ta det og. Det gjør det heilt kalrt. Men virusen bryr seg ikkje så mye om kva ver det er. Når det er to ting på ein gong, da blir eg litt sur og sytete. Gikta takler eg stort sett greit, men den som brått slår meg ut i eit anfall, den liker eg ikkje. Og når det er rusk i forgasseren i tillegg. Men eg bruekr aldri å bli sjuk så kalge bør eg holde meg for god til å gjere. Skal slutte med det no.
Skal strikke litt snart no, men tror det blir musikk, sitede for lydbok.

gretashobby

05.06.2015 kl.12:51

Tone: Takk for det. Tusen takk. Ja altfor mange tråder å feste. No skulle eg bare gjøre om størrelsen på denne jakka. Når eg lager heilt egne design, går det som regel greit. Det er verre når eg skal gjøre om oppskrifta fra eit tjukt garn til tynt og omvendt.Liker å lage eget av og til. Det skjørtet til Monika f.eks. Det var på tegnebrettet i hodet og så litt på papir og så strikket eg det og slapp å rekke om. Liker bedre det enn å gjere om oppskrifter etter garnet

Trulte H

05.06.2015 kl.12:56

Sånn er det med meg også, når jeg fester tråder tar jeg av meg brillene og myser i vei som en muldvarp.

Ja vi har mange fotballkanaler, men Mesterligafinalen går på viasat 9 og den ligger vel i alle pakker tror jeg. Norsk og englsk fotball liker jeg å se på, men Mesterligaen er det bare gubben som ser på.

Uff ikke greit med ting som kommer brått, da blir alle utslåtte. Ønsker deg god bedring, og pass på deg selv så du blir fort bra.

gretashobby

05.06.2015 kl.13:02

Trulte H: Hehe, Brillene må eg ha på, men dei er jo bare av når eg sover og dusjer da .
Og, så da må kanskje eg og sjå den da hm. Eg greier meg stort sett med Norsk eg da.
Sånn er livet når ein har noen få diganoser, men skit au. Det er jo sting som går over. Eg gjør så godt eg kan. skal lage emg t og tygge pastiller for kløen no. Ha ein fin ettermiddag

Lillemor

05.06.2015 kl.13:55

Hei igjen fra terrassen :-) Kjøpte Lerke garn, jakken blir med flette, jeg har latt henne få frie hender, hun strikket kåpe til meg en gang også :-) Det er vinduspuss som er i gang her i dag, damen er ikke ferdig enda, men heldigvis er hun grundig. Det skal blir artig å kunne se ut av vinduene igjen :-D T er flink som vasker gulv, ja i det hele tatt. Vi bestemte oss en stund etter vi gikk av med pensjon at vaskehjelp skulle vi ha, pensjonister har dårlig tid vet du :-) Vi har et privat byrå, så da kan vi avbestille når vi ikke trenger henne eller noen annen derfra. Flytter snart ned på hytta for sommeren og da er det ingen som støver og roter her :-) Så flott at godværet blåste til deg også. Solskinnsklem med nysmurt ansikt og god helg atter en gang :-D

gretashobby

05.06.2015 kl.14:05

Godt valg. Den jakken må eg få sjå når den blir ferdig.
sikkert herlig å kunne Gjøre det slik. Takk er flink han og grundig. men Ikkje alltid han orker. støv og benker og slikt tar eg. så tar vi vinduer sammen. Godt team. Litt støv blir det alltid, men mye mindre når dere Ikkje er der. sola er svak, men deilig at det Ikkje regner. Kos deg på terrassen. klem fra strikkestolen.

Liv

05.06.2015 kl.17:16

Hei. Litt sein i dag, men det har jamen en god grunn. Vært ute sjølsagt!! En så herlig dag må nytast. ☀️Kjøpte jo planter forrige veke som eg ikkje hadde fått planta skikkelig fordi Blomsten ikkje hadde jord. Fikk tak i jord idag, så nå har blomstrane det godt og. 😃

Bilda dine var kjempefine. Jakka og skjørtet til Monika var nydelig på ho. Jamen bedre å ha strikka for stort enn for lite, ungane vokser jo så fort i det.

Ha en fin fredagskveld da! Klem.

gretashobby

05.06.2015 kl.17:25

Liv: Da er du jo tilgitt da :). Det er klart. Sykla nedover og rusla litt rundt, handla før eg dro heim eg og. så bra da. Da har alle det bra.
Takk for det. Ja ho kledde begge deler. Måtte jo ha bilde av dei til deg. Du har o bedt om det. Veit ikkje heilt kva du sikter til no. Det som eg ahr strikka for stort er til Reidun, og ho blir nok ikkje større :)
Fin fredagkveld til deg og . klemmen

hobbystua

05.06.2015 kl.18:49

Hei Greta:-) Ja her var det mye fine klær som du har strikket til både datter og barnebarn og det må jo være ekstra artig at det blir brukt:-) Det er nok artig for Trym og ha med seg mormor på skogstur og det er da enda godt han ikke maser om at du skal springe rundt også. Ser ut som du har litt og gjøre her med strikkingen ,men du får jo bestandig til det ene fine plagget etter det andre. Her har vi hatt sol i dag men er meldt regn og torden i morgen og søndag . Men har vært litt ute i dag men vil ikke si det er noe deilig når solen går vekk,ikke noe grunntemperatur i luften. Vi får håpe at det snur til det bedre nå. Men ønsker deg og T en flott helg og kos dere masse:-)

gretashobby

05.06.2015 kl.21:10

Klart det er kjekt det blir brukt Marianne. var en kjekke skogstur. sjølv om moro Ikkje sprang. hehe.
Eg Gjør så godt eg kan. No er det litt sånn mange ting på en gang. men eg er ferdig med trådfesting. herlig.
veldig ok var i dag og evt litt anna drag i lufta, men om det varer....
Ønsker deg ei super helg også. klemmer

Tord Viktor

19.06.2015 kl.23:52

Så mye fint!