Kosestrikk, jobbstrikk, må strikk, har lyst til strikk, kjedelig strikk kva er det?

God morgen god morgen. Var skikkelig trøtt og sliten i går kveld. Tror eg sov kl 22.30. NAtta var ok, bare oppe to  ganger. Men siden man legger seg tidlig, ja så begynner dagen tidlig 6.30. Veit at for mange er dette ikkje tidlig.  Noen står opp endafør for de dei skal tidlig på jobb. Andre fordi dei ahr småbarn. Og andre fordi dei ikkje får sove etter kl  f.eks 5. Vanligvis om vinteren så er eg oppe  desse tider og gjerne før. Men i vinter har det variert noe voldsomt. Men i dag var det normalt da. Det er heilt greit det, så lenge ein har hatt ei ok natt. 

Korleis kan eg så beskrive overskrifta. Starter med det første.

Dette er resultat av kosestrikk. Som i perioder forgår om kvelden for min del. 

Denne er strikket i Merino ekstra fin fra drops. Fant oppskrifta i boka. Strikk til liten og stor som eg vant i Giwe away ved juletider. Enkel og fin oppskrift som gjør seg sjølv. Største jente modellen dette. Passer vel sikkert for voksne også. Lett å regulere med masketallet. 

Sfastrikk, tv strikk passer dette perfekt til. Kjekt var det

Jobbstrikk er jo enkelt å definere da. Det er jo enkelt og greit strikke oppdrag. Holder på med det på dagtid. Av og til er det vanskelig å kombinere emd andre ting, men som alle forstod i går. Så er det Marius eg jobbstrikker no. Og bolen og armene opp til brystet er jo veldig enkelt da. Men det er jobb strikk og det foregår på dagtid. Syns det er greit å fordele det slik. Har ikkje bilde av anna enn kosestrikket i dag.

Må-strikk er når eg har holdt på med noe lenge å nermer seg slutten. Og da må eg berre få det ferdig. Uansett om det er jobb eller kveldsstrikk. Da setter eg alt til sides. Vil jo gjerne sjå slutt reultatet. Av og til så Presser eg meg litt for mye når eg holder på med slutten. Men har blitt flinkere det siste året på det. For presser eg på å skal gjre noe ferdig på kvelden og eg egentlig burde funne senga for ei stund siden. JA da må eg ofte rekke opp att dagen etter.

HAr lyst til strikk: Det re jo den lange lista mi som no blir bare lengre og lengre. Var f.eks så dum at eg tok frem ei bok i går kveld bare for å slappe av helt før leggetid. Så no står det tre par votter på strikkelista også. Men heldigvis er man ikkje nødd til å strikke alt som står på  denne listen. 

Kjedelig strikk: JA finnes det. Jo det gjør jo det da. Ikkje alltid men av og til kan det vere kjedelig å bare strikke ensfarga lange partier. Men da kan ein jo bare glede seg på når mønsteret kjem og så er det ikkje kjedelig lengre. Men det er sjelden eg syns det er kjedelig. For når eg holder på med slikt strikk så kan eg høre lydbok, høre radio, sjå noe på tv eller vere sosial. Viss eg vil. Eller bare la tankene vandre. 

Dette får vere nok om strikking for i dag. I går koste eg meg på lunch på Håland. Alltid trivelig der oppe. MAgnar fyrte i vedovnen så frøs gjorde eg ikkje :). Både Reidun, MAgnar og eg skravla masse . Mest vi damene da. Etter slike treff blir eg alltid litt sliten i hodet. Men det er så kjekt. :)

Lagde deilig brokkoli og blomkål suppe til middag. Stor porsjon så da har vi middag i dag også. :). Vi hadde tenkt å gå tur rett etter at T var ferdig på jobb, så eg stod utenfor med bilen. Men så vart han sjølvsagt forsinka og mått innom butikken etter noe og så gjekk klokka og vi droppet heile turen. Vi får ta det att. Tror eg skal gå meg ein tur på dagtid i dag. Eller så skal eg gjøre øvelser. Vi får sjå. No skal eg hente meg mer kaffi. Ha ein fin dag. 

34 kommentarer

Ellbjørg Skinderhaug

13.01.2016 kl.08:01

Jentene er tidlig oppe i dag---. Men som du sier--- det er greit det sålenge som en har sovet nok på natta😊

Jeg var på julekaffebesøk hos min " godt voksne" veninne i går kveld, og med mye prat og kaffe ble det en riktig trivelig kveld

No er det en ny dag og nye muligheter. De tar vi på strak arm. Ha en fin dag du og Den lua ble foresten snerten du----

Liv

13.01.2016 kl.08:19

God morgen. Ja, du strikka meir enn de fleste, det og er en konklusjon. Men så lenge planen er god, så får du det ferdig. Vi er heldige som lika å holde på med håndarb.

Lua var kjempefin, akkurat passelig baggy, slik som ungdommen lika. Fellinga ser flott ut og. Den likte eg.

Ungane her har en super aktivitet fordi om snøen uteblir, heldigvis. Sæbøtjørna er islagt, der er et yrande liv kver dag. Er visst ein god del som benytta fjellet og. Det blir sjølsagt helst i helgane. Ikkje kvert år isen ligger der uten et snøkorn. Kan visst bli litt snø idag, eg hadde klart meg uten. Eg er blitt mindre og mindre glad i snøen, har sjølsagt med alderen å gjør.

Nå får eg snart starte opp. Får prøve å få unna litt før eg skal til frisør. Endelig, det skal bli herlig! Fin dag. Klem.

gretashobby

13.01.2016 kl.08:35

Ellbjørg Skinderhaug: Du er oppe tidlig du også med andre ord. JA det er det som er viktigst.
Høres perfekt ut. Kaffi på kvelden styrer eg unna da, men ellers er det koselig med besøk og på besøk
det er det og dei må vi utnytte. Det gjør vi. Takk sakl du ha :)

gretashobby

13.01.2016 kl.08:41

Liv: Morn morn. Hehe, ja det er jo det. Men den tok eg ikkje med eg da. Ja det gjør eg jo. KVa skulle eg gjort visst ikkje. Blitt gal kanskje
Tusen takk. JA den er nok muligens tiltenkt den yngre garnde. Viss noen vil ha den. Blir algt i algreet enn så lenge. Ja eg likte den eg og. Ein til er på gang hehe.
JA sææbøtjønna er islagd, så der kan dei boltre seg ja. Verre med dei misnte som skal vere ute i barnehagene vil eg tro. Men sånn er det no da.
Ok, da får eg gå tur tidlig, viss det blir snø i dag. Sat å lurte på om eg skulle gå før eller etter lunch. Da går eg tidlig. Må gå tur kjenner eg. Og så skal eg sende sjalet i dag.
Syns det hadde vore greit emd litt snø på markane. Slik at det vart lysere og ungene hadde mer å leike med. Men det skulle vere bare eller godt måka veier og strødd, så det ikkje var vanskelig å gå. Vanskelig å få alt. Så for min del kan det vere som no.
Skal lette på rompa eg og no. Kos deg hos frisør. Min time err blitt utsatt så det er vel 16 dagar att til eg skal. HA ein god dag vennen. Klem

Liv T gjesdal

13.01.2016 kl.08:42

Hei ja du er stort sett tidlig oppe, eg skal til legen kvart på 10 så eg sto opp kl 8 og er nå klar for min første kaffekopp som jeg bare må ha,Ellers strikket jeg neste 3 vrangborder og 2 heler på sokker Liker best når jeg strikker rettstrikk så da er det godt å ta noen ette hverandre,Flotte lue eg fortår bare ikke hvor fort du strikker.Ha en kjempefin dag og en gooe klem

gretashobby

13.01.2016 kl.08:48

Liv T gjesdal: Er nok det ja. Og dermed så sover eg nok lenge før deg også. Hehe. Håper det er en grei time hos legen.
Veit ikkje kvifor du trur at eg strikker så mye fortare enn deg. Bare sjå på alt du strikket i går. No skal eg få gjort litt her og så skal eg å meg ein tur tidlig kjenner eg. Kroppen vil bevege seg og da får eg vel vere lydig da. Ha ein stråalandes dag. Skal sende pakke til eg snart eg no. Klem

fruensvilje

13.01.2016 kl.09:01

God morgen,dette ble en fin lue,greit med det en slipper å tenke så mye på ))du har masse kos i strikka dine,tror ikke du kjeder deg om dagane så lenge du har det.Jeg kan kjede meg litt om dagen merker eg,for normalt hygger eg meg med strikk,uten det kan dagene bli lange på vinterstid,og jeg kan jo ikke gå hele dagen ))

Men jeg sover litt lengre på morgenen jeg også for tiden,kan jo være all den friske luften hi hi,godt du også får sove litt ekstra,tror det gjør godt for kroppen eg )

Oddbjørg

13.01.2016 kl.09:02

Så fin huve du har strikka! Ja, du har nok å velja mellom. Men kjekt å kunne variera. Etter frokost i dag tok eg ein halv time strikking før andre arbeidsoppgåve. Reknar med det vert fleire masker seinare. I går kveld var eg på "sy"klubb. Ingen syr; det går på hekling og strikking. Starta på ei enkel huve, men skal konsentrera meg om strømpestrikkinga når eg er heime.

-9 og god vind gjer at eg kjem til å halda meg mest mogleg inne i dag.

Ha ein koseleg onsdag!

gretashobby

13.01.2016 kl.09:07

fruensvilje: Morn morn. Ja eg likte denne. Likte den så godt at ei ny er på pinnene også ja aj. Den er no lagt nederst i puffen da. Egg kjeder meg aldri eg. Kan lengte vekk når veret er ille, men kjeder emg gjør eg ikkje. Har alnng strikkeliste hehe. Men no for tida er det flott ver så det skal nyttest. Skal komme emg ut bare eg får slått av her.
Skjønner at du kan kjede deg litt ja. KAn ikkje bare gå tur. Og ikkje er deet så veldig mye anna du får gjort med armen heller. Mend et går seg nok til.
Så bra at du sover godt. Det er veldig varierende med meg da. 6.30 er ikkje så veldig lennge da. Så i dag var eg oppe tidlig. Men var ikkje oppe å gjekk emr enn to ganger, så eg er fornøgd medd et. Ha ein fin dag

gretashobby

13.01.2016 kl.09:10

Oddbjørg: Takk for det. JA det har eg og det er kjekt. Veldig kjekt det. Strikka på tre forskjellige i går. Men kalrt no er det ei stund til noe blir ferdig da.
eg har ikkje kome meg vekk fra frokostbordet enno eg. Men no m¨eg snart reise meg for ellers så skriker kroppen.
Formen er bedre da emd andre ord. Siden du var i klubb i går. Det er bra. Greit å ha forskjellig strikk for deg og ja.
Ja da hadde eg og holdt meg inne. Her er det ca 0 og tror ikkje det blåser. Så no skal eg kle meg og gå formiddagstur og sende pakke.
takk det samme vennen

fruensvilje

13.01.2016 kl.09:59

i dag skal eg i begravelse,ikke noen nære,men ei sambygding som fikk leve mer enn 90 år ,da spaserer eg så får eg trimmen i samme slengen )

mimouna

13.01.2016 kl.10:48

Godt å ta det litt rolig etter en aktiv dag. Det er på en måte greit å være sliten når man har vært aktiv og gjort mye.

Fin lue, striper er kjekt! Og greit med middag som varer i to dager. Suppe er godt, kanskje jeg også skal lage det i dag.

Oversikten din over ulikt strikk kjenner jeg meg igjen i. Her går det litt i frustasjons-strikk for tiden, vet ikke helt hva jeg skal begynne på. Men jeg får jo panikk hvis jeg ikke strikker NOE. Lettere avhengig, hihi.

Her snør det nå, spent på hvor mye det kommer. Håper dagen din blir fin. *klem*

gretashobby

13.01.2016 kl.11:45

fruensvilje: Greit det da. Gå til begravelsen og tilbake. Eg gjekk ein tur på ca timen i dag. Stoppa bare å sendte ein pakke. Elelr for åvere ærlig 50 min tok det. Så ein lang varm dusj etterpå. Deiligt.

gretashobby

13.01.2016 kl.11:56

mimouna: Hei. JA no syns eg egentlig at eg har hatt to aktive dager. Så eg ahdde tenkt å ta det med ro i dag. Og no etter turen ute, ein lang og deilig dusj og etter eg ahr spist, skal eg strikke kvitt ei stund. Er eit par strikk til som holder på å gjere seg klar til å komme på pinnene , men håper å stagge dei til kveld hvertfall. Men noen har visst rotet frem diverse garn i kroken min esj hehe.
Suppe er sundt, godt og enkelt dagen etter.
Huff da. Eg har masse ideer eg til deg. Bare kom så skal eg fortelle deg om dei. Det går ikkje and å ikkje ah strikk, men man trenger ikkje å ah så mage som emg da.
Det er snø i lufta her og, men om det blir noe av det, er eg meir usikker på. Ha ein strålandes dag min skjønne venn

lulltove

13.01.2016 kl.12:03

Så fin oversikt :) Var det noe du lå og tenkte på i natt? Strikk er strikk for meg :) Skulle inderlig gjerne ønske at jeg kunne strikke mer enn et par omganger før skuldrene slår seg vrange :( Heldig er du! Strikk er meditasjon i bevegelse :) Ha en finfin onsdag :)

irene

13.01.2016 kl.12:15

Hei. Eg satt og bladde idag i den boken du har funnet oppskriften til luen. Det er så mye fint i den boken. Din lue ble veldig fin med de fargene. Idag har eg vært og gått en tur i snøværet og hoften fungerer bra. I morgen skal eg prøve og gå på jobb igjen, eller eg er vel nødt til å gå på jobb. Nå skal eg strikke resten på de tynne sokkene. Luer strikker eg i lunsjen eller når ser på TV, da slipper eg å følge med på strikketøyet. Det er gøy å strikke luer. Har også en raglandsgenser som eg må gjøre ferdig også. Nå er det lunsj. Ha en fin dag med tur og strikking. Klem

birdbay

13.01.2016 kl.14:37

Halv elleve, da har jeg sovet en time allerede jeg:) hehe... Jeg er trøtt om kvelden jeg, øynene begynner å gli igjen i ni tida, når nyhetene begynner:) Ikke veldig sosialt, men sånn er det:) Når man strikker så mye som du gjør må det vel bli litt sånn:) Men det ser jo ut til at du mestrer det meste:) Hørtes godt ut med litt suppe nå som det er så kaldt, det tror jeg jammen jeg skal lage en dag også:) Ellers ønsker jeg deg en fortsatt nydelig dag flinkeste du:) Stor klem fra meg:)

Oldemorbloggen

13.01.2016 kl.17:19

Den luva likte eg godt. Er samd i deg at noko strikk kan bli kjedeleg og då går det tregt. No skal eg strikke ferdig mariusvottane, det syns eg ikkje var kjedeleg, for det går så snart, men neste par vil eg ha eit anna mønster på, for elles kan det bli kjedeleg. Ha ein fin strikkedag vidare.

gretashobby

13.01.2016 kl.17:22

lulltove: Tusen takk vennen. Nei det var faktisk ikkje det. I natt sov eg ganske godt. :). Skjønner den der da. Eg hadde blitt gal om eg ikkje kunne strikke. Vel eg har vore uten å kunne strikke i to år, så eg veit jo kva det er da.
Det er veldig mye meditasjon i det. Så eg må bare skifte på strikk og gjere det på rett måte. . Nyt onsdagskvelden du me

gretashobby

13.01.2016 kl.17:24

irene: Fin bok det ja. Det er mye fint og enkelt i den. Blir nok å lage mer derfra ja. Har lagt opp ei ny til hehe.
Da har vi gått tur begge to da. Tror det gjorde godt for hoftene mien også. Dei ahr krangla litt i det siste. Liker ikkje å vere for mye iro da.
Sokkene er vel ferdig no tenker eg. Lykke til på jobb i morra.
Det er ein raglandsgenser eg har lyt til å begnne på. Men klarer ikkje heilt å bestemme emg for fargene enno. Så da får eg starte på noe anna først. Ha ein fin kveld. klem

gretashobby

13.01.2016 kl.17:27

birdbay: Så du er så tidlig i seng du da. Ja men du er vel tilig oppe også når du skal på jobb. Og da er det jo ikkje så rart at du blir trøtt på kvelden. Eg finnes ikkje sosial på kvelden. Men har innstilt meg på det. Sosial kan man vere om dagen på vinbteren. sånn er det med den saken.
Håper dagen din har vore god. Og du den suppen er lavkarbo, så den kan du fint lage. Og min kjæe T likte den godt. Og han ahr problem med lavkarbo.
Stor klem til den omsorgsfull, snille og hjelpsomme vennen min

gretashobby

13.01.2016 kl.17:31

Oldemorbloggen: Takk for det. Den er enkel men eg likte den så godt at eg ahr lagt opp ei til . I dag strikket kvitt strikk på mariusen men eg gjorde det samtidig med eg såg skiskyting. Det passer perfekt.
Ja det er greit å veksle på det. Det er jo derfor eg ahr så mange forskjellige strikk. Takk det samme fruen

Baatboerne

13.01.2016 kl.19:10

Kosestrikkingen er den beste når en bare kan nyte det hele ^^ Jeg husker jeg lagde en lue da jeg gikk på ungdomsskolen. Den startet som kosestrikk, men gikk fort over i kjedsom-og må-strikking. Den ble heller aldri like flott som din, men øvelse gjør vel mester ^^ ha en flott kveld :D

gretashobby

13.01.2016 kl.19:33

Eg nyter jo stort sett å strikke alt mulig eg da. Har strikket siden eg var lita jente. Litt til og fra sjølsagt. men har masse trening ja. Denne lua var veldig enkel men gøy å gøy å strikke. i kveld har eg lagt opp til ett vottepar med masse mønster.
nyt kvelden og takk for kommentar

fjellgeitbundingen

13.01.2016 kl.21:23

God kveld, fin lue og flott hode. Et sånt kunne jeg også trengt. Skjønner hva du mener om at ensfarget strikk får tankene til å gå og der er jo masse mulighet til å se tv, høre lydbok og være sosial. Nei, nå må jeg avslutte for i kveld. Mannen spør om vi skal se litt Bones i lag. Klem til deg :)

Tone

14.01.2016 kl.02:14

Ja, det finnes mange slags strikk, det har du rett i. Har mange av de samme definisjonene på deg som de.... Ja, også grublestrikk, da. Jeg synes det var ei flott lue. Du er nå flink til å lage og spise sunn mat. Ha ei god natt. .. Eller, det er kanskje snart morgen for deg :)

gretashobby

14.01.2016 kl.09:18

fjellgeitbundingen: God mrogen snuppa. Takk for det. Ja liker det hodet. Ja det er det. Og det passa ypperlig til skiskyting i går.
Det måtte du få med deg ja. Kose stund med mannen er ikkje dumt. HA ein god ny dag

gretashobby

14.01.2016 kl.09:21

Tone: Våken på natt no att? JA det finnes mange slags strikk. Gruble strikk kva er det? Den er enkel og fin syns eg og. Begynte på ei til når den var ferdig. Men den ligger no i lageret.
Takk innimellom så er eg det. Men ikkje alltid dessverre.
Så tidlig er eg no ikkje oppe da. Er ofte oppe ein tur, men da legger eg meg snart igjen. Fin dag til deg

Gørill

14.01.2016 kl.14:35

Hei Greta,

Svarer deg her jeg:)

Når det gjelder trådfesting så har jeg nettopp lært meg å feste tråden med å strikke 1 maske over og en under den nye tråden når jeg begynner med den, dvs. jeg legger den nye fargen til når det er ca 10-12 masker til jeg skal begynne å strikke med den. Kanskje klarte jeg å forklare slik at du skjønte det ;) Så blir det bare halvparten så mange tråder å feste:) Er det ullgarn som kan toves deler jeg trådendene og ryker av 3- 5 cm i hver ende, legger de litt over hverandre og spleiser med å tove de sammen i håndflatene med litt vann. Har gjort det når jeg har byttet farge også, på slike votter som jeg har strikket så synes det ikke. For trådfesting er ikke morsomt. Og du, den lua du har strikket her var så delikat og lekker!!! Snart er det helg igjen - vi skal på hytta på Hvaler. GOD STRIKKEHELG!

gretashobby

14.01.2016 kl.17:12

Gørill: Det var jo koselig av deg da :). Hm kanskje noe en skulle prøve. HAr prøvd diverse råd før men gått tilbake det trauste kvar gong. Men aksnkje dette ikkje er dumt.
Ja eg likte den så godt at eg har lagt opp til ei til, men først er det vottene som skal bli ferdig.
Kos dere på hytta og god strikke helg

fjellgeitbundingen

14.01.2016 kl.17:27

Var hyggelig i går :) Ble lite strikking, og hadde litt kløe i fingrene, men ikke så ofte han spør om å dele et teppe og se Bones heller. Rett koselig var det. Og han ene i serien var vert for en fluelarve. Æææsj..Men liker den serien. Fint når man kan like de samme tingene :)

gretashobby

14.01.2016 kl.17:30

fjellgeitbundingen: Ja det er veldig kjekt det. Slik som vi liker å høre lydbøker sammen og enkelte serier. Men det er en del serier han ser sjølv og eg sitter i andre enden av stuen og strikker. Men går fint det også. Hatt ein veldig god dag foresten. Men det skriver eg sikkert om i morra.

fjellgeitbundingen

14.01.2016 kl.17:42

Så bra dagen har vært god.Må inn å lese dagens innlegg hos deg jeg. Det er nok litt slik her også at vi ser ulike ting, men ser en del i lag også. Men oftest strikker jeg samtidig :)

gretashobby

15.01.2016 kl.08:57

fjellgeitbundingen: Ja det er kjekt når ein kan oppsumere med at dagene er gode :). Det er greit det. Ser litt det samme og litt kvar for seg. Skal vere rom for det.
Strikker må man gjøre når man ser noe.